ΑΘΗΝΑ. Στην έκθεση του Αρχαιολογικού Μουσείου της Τήνου εντάχθηκε μαρμάρινη επιτύμβια στήλη, η οποία βρέθηκε στη συστηματική ανασκαφή στο Ξώμπουργκο Τήνου, τον Ιούλιο του 2019.

Η στήλη, μετά από την ολοκλήρωση των εργασιών συντήρησης και στήριξης της σε βάση, εντάχθηκε οργανικά στην ενότητα των επιτυμβίων της αίθουσας των γλυπτών της μόνιμης έκθεσης του Μουσείου, προσφέροντας στους επισκέπτες του την ευκαιρία να θαυμάσουν ένα από τα ωραιότερα έργα κλασικής γλυπτικής στις Κυκλάδες.

Η εύρεση της στήλης είναι αποτέλεσμα της συστηματικής ανασκαφής στο Ξώμπουργο, που διεξάγεται από το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, υπό τη διεύθυνση της Ομότιμης Καθηγήτριας Κλασικής Αρχαιολογίας κ. Νότας Κούρου και ειδικότερα στο αρχαίο νεκροταφείο των κλασικών χρόνων στη θέση Βαρδαλάκος στη ΝΑ πλευρά του λόφου του Ξώμπουργου, βρέθηκε μεγάλη μαρμάρινη επιτύμβια στήλη.

Η στήλη (αρ. κατ. Α 587) χρονολογείται τον 4ο αι. π.Χ. (370-360 π.Χ.) και αποτελεί εξαίρετο έργο γλυπτικής, δημιούργημα πιθανότατα Τήνιου γλύπτη, όπως υποδεικνύει το ντόπιο μάρμαρο από το οποίο είναι κατασκευασμένη.

Η επιτύμβια στήλη “Αθλητής με Παίδα”. Φωτογραφία: Ευρωκίνηση / Υπουργείο Πολιτισμού

Η στήλη ύψους 1,70 μ. και πλάτους 0,765 μ. σώζεται αποσπασματικά. Εικονίζεται γυμνός γενειοφόρος άνδρας με στλεγγίδα στο αριστερό χέρι. Πρόκειται για αθλητή (παλαιστρίτης) που συνοδεύεται από μικρή παιδική μορφή με πτηνό. Το θέμα «αθλητής με παίδα» είναι σύνηθες στη γλυπτική των Κλασικών Χρόνων και η παρουσία του παίδα θεωρείται ότι ενέχει έναν ιδιαίτερο συμβολισμό που έχει δεχθεί πολλές ερμηνείες (υπηρέτης του αθλητή, έφηβος ερωτικός σύντροφος κ.ά.).

Το μικρό μέγεθος και η ηλικία του παίδα, φαίνεται να αποκλείουν τον συνήθως ερωτικό χαρακτήρα που αποδίδεται σε παρόμοιες σκηνές, ενώ η παρουσία του πτηνού παραπέμπει στο γνωστό θέμα της ψυχής που απέρχεται.

Μετά την ολοκλήρωση των εργασιών συντήρησης και στήριξης της στήλης σε βάση, το έργο εντάχθηκε οργανικά στην ενότητα των επιτυμβίων της αίθουσας των γλυπτών της μόνιμης έκθεσης του Αρχαιολογικού Μουσείου Τήνου προσφέροντας στους επισκέπτες του Αρχαιολογικού Μουσείου τη μοναδική ευκαιρία να θαυμάσουν ένα από τα ωραιότερα έργα κλασικής γλυπτικής στις Κυκλάδες.

Óôçí Ýêèåóç ôïõ Áñ÷áéïëïãéêü Ìïõóåßï ôçò ÔÞíïõ åíôÜ÷èçêå ìáñìÜñéíç åðéôýìâéá óôÞëç, ç ïðïßá âñÝèçêå óôç óõóôçìáôéêÞ áíáóêáöÞ óôï Îþìðïõñãêï ÔÞíïõ, ôïí Éïýëéï ôïõ 2019. Ç óôÞëç, ìåôÜ áðü ôçí ïëïêëÞñùóç ôùí åñãáóéþí óõíôÞñçóçò êáé óôÞñéîçò ôçò óå âÜóç, åíôÜ÷èçêå ïñãáíéêÜ óôçí åíüôçôá ôùí åðéôõìâßùí ôçò áßèïõóáò ôùí ãëõðôþí ôçò ìüíéìçò Ýêèåóçò ôïõ Ìïõóåßïõ, ðñïóöÝñïíôáò óôïõò åðéóêÝðôåò ôïõ ôçí åõêáéñßá íá èáõìÜóïõí Ýíá áðü ôá ùñáéüôåñá Ýñãá êëáóéêÞò ãëõðôéêÞò óôéò ÊõêëÜäåò. Ç åýñåóç ôçò óôÞëçò åßíáé áðïôÝëåóìá ôçò óõóôçìáôéêÞò áíáóêáöÞò óôï Îþìðïõñãï, ðïõ äéåîÜãåôáé áðü ôï Åèíéêü êáé Êáðïäéóôñéáêü ÐáíåðéóôÞìéï Áèçíþí, õðü ôç äéåýèõíóç ôçò Ïìüôéìçò ÊáèçãÞôñéáò ÊëáóéêÞò Áñ÷áéïëïãßáò ê. Íüôáò Êïýñïõ êáé åéäéêüôåñá óôï áñ÷áßï íåêñïôáöåßï ôùí êëáóéêþí ÷ñüíùí óôç èÝóç ÂáñäáëÜêïò óôç ÍÁ ðëåõñÜ ôïõ ëüöïõ ôïõ Îþìðïõñãïõ, âñÝèçêå ìåãÜëç ìáñìÜñéíç åðéôýìâéá óôÞëç. Ç óôÞëç (áñ. êáô. Á 587) ÷ñïíïëïãåßôáé ôïí 4ï áé. ð.×. (370-360 ð.×.) êáé áðïôåëåß åîáßñåôï Ýñãï ãëõðôéêÞò, äçìéïýñãçìá ðéèáíüôáôá ÔÞíéïõ ãëýðôç, üðùò õðïäåéêíýåé ôï íôüðéï ìÜñìáñï áðü ôï ïðïßï åßíáé êáôáóêåõáóìÝíç. Ç óôÞëç ýøïõò 1,70 ì. êáé ðëÜôïõò 0,765 ì. óþæåôáé áðïóðáóìáôéêÜ. Åéêïíßæåôáé ãõìíüò ãåíåéïöüñïò Üíäñáò ìå óôëåããßäá óôï áñéóôåñü ÷Ýñé. Ðñüêåéôáé ãéá áèëçôÞ (ðáëáéóôñßôçò) ðïõ óõíïäåýåôáé áðü ìéêñÞ ðáéäéêÞ ìïñöÞ ìå ðôçíü. Ôï èÝìá ʽáèëçôÞò ìå ðáßäáʼ åßíáé óýíçèåò óôç ãëõðôéêÞ ôùí Êëáóéêþí ×ñüíùí êáé ç ðáñïõóßá ôïõ ðáßäá èåùñåßôáé üôé åíÝ÷åé Ýíáí éäéáßôåñï óõìâïëéóìü ðïõ Ý÷åé äå÷èåß ðïëëÝò åñìçíåßåò (õðçñÝôçò ôïõ áèëçôÞ, Ýöçâïò åñùôéêüò óýíôñïöïò ê.Ü.). Ôï ìéêñü ìÝãåèïò êáé ç çëéêßá ôïõ ðáßäá, öáßíåôáé íá áðïêëåßïõí ôïí óõíÞèùò åñùôéêü ÷áñáêôÞñá ðïõ áðïäßäåôáé óå ðáñüìïéåò óêçíÝò, åíþ ç ðáñïõóßá ôïõ ðôçíïý ðáñáðÝìðåé óôï ãíùóôü èÝìá ôçò øõ÷Þò ðïõ áðÝñ÷åôáé. ÌåôÜ ôçí ïëïêëÞñùóç ôùí åñãáóéþí óõíôÞñçóçò êáé óôÞñéîçò ôçò óôÞëçò óå âÜóç, ôï Ýñãï åíôÜ÷èçêå ïñãáíéêÜ óôçí åíüôçôá ôùí åðéôõìâßùí ôçò áßèïõóáò ôùí ãëõðôþí ôçò ìüíéìçò Ýêèåóçò ôïõ Áñ÷áéïëïãéêïý Ìïõóåßïõ ÔÞíïõ ðñïóöÝñïíôáò óôïõò åðéóêÝðôåò ôïõ Áñ÷áé

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.