Απόψεις: Περί της νεανικής βίας τότε και τώρα

1
Ο σχολικός εκφοβισμός.

Γράφει ο Κώστας Βέργος*, **,

Η βία είναι μέρος της ανθρώπινης φύσης. Τι ίδιο και η ειρηνική συμβίωση. Βία, βίος, συμβίωση. Στην ιστορία υπάρχουν πολεμικές περίοδοι αύξησης της βίας όπως και ειρηνικές περίοδοι μείωσης της βίας. Πού οφείλονται, λοιπόν, τα φαινόμενα αυξημένης βίας των νέων όταν δεν έχουμε πόλεμο; (Ή μήπως έχουμε;)

Σύγκριση εποχών: οι νεο-συντηρητικοί αναπολούν την «παλιά καλή εποχή», όπου όλα τα ’σκιαζε η φοβέρα. Ομως, βία υπήρχε και παλιά. Σε μικρότερο βαθμό; Ναι. Αλλά και πολλά περισσότερα αποκρύπτονταν τότε, είτε από ντροπή, είτε από φόβο και έλλειψη κουλτούρας και δομών δικαιωμάτων («δικαιωματισμού», όπως λένε κάποιοι απαξιωτικά), είτε από την ανυπαρξία μέσων επικοινωνίας. Ας μην εξιδανικεύουμε το παρελθόν.

Ποια (ψυχο-)αναπτυξιακή συνθήκη υπάρχει σήμερα και δεν υπήρχε τότε; Υπάρχει μια μεταβολή που δεν αμφισβητείται (όσο και αν κάποιοι την αποδίδουν σε μέτρηση που υποτιμάτο παλιά): αύξηση νευρολογικών διαταραχών, που εκδηλώνονται με διάφορες μορφές διάσπασης της πνευματικής συγκέντρωσης. Η υπερέκθεση στα δισεκ. GB ψηφιακών πληροφοριών που δέχεται το παιδί από την τρυφερή ηλικία είναι, λένε οι ειδικοί, μια από τις αιτίες. Πέραν όμως της διαπιστωμένης παθολογίας, υπάρχει, με ίδια μάλλον αιτία, ένα μεγάλο φάσμα προβληματικών συμπεριφορών που δεν κρίνονται ως παθολογικές σε ατομικό επίπεδο. Πρόκειται για μια παθολογία των σχέσεων. Κι αν αυτό δεν είναι θέμα νευρολόγου, είναι κοινωνιολόγου.

Δίπλα στα μετρήσιμα μεγέθη, υπάρχουν βέβαια και τα μη μετρήσιμα, εξ ίσου σημαντικά, όπως η ενσυναίσθηση. Υπήρχε έλλειψη ενσυναίσθησης και παλιά. (Το ότι δεν τη μετρούσαμε δεν σημαίνει ότι δεν υπήρχε.) Και κακομεταχείριση ζώων ή των αδύνατων παιδιών ή των ομοφυλόφιλων και μαχαίρια και σουγιάδες υπήρχαν. Ομως, αν τότε τέτοια φαινόμενα ήταν περιθωριακά, σήμερα είναι οργανωμένα και επί της κεντρικής σκηνής διαδραματιζόμενα.

Ζούμε σε μια εποχή όπου η εικόνα γίνεται η πραγματικότητα. Ζούμε μέσα από την εικόνα. Κάποιοι/ες κάνουν μέχρι και πλαστικές εγχειρήσεις για να μοιάσουν στην εικόνα. Οχι για τον εαυτό τους, αλλά για την εικόνα. Η ενσυναίσθηση αντικαθίσταται από τον ναρκισσισμό της εικόνας. Ο νάρκισσος παρατηρεί, δεν συμμετέχει.

Το θύμα της κακοποίησης είναι μια εικόνα και τίποτα άλλο. Ο θύτης είναι παρατηρητής της εικόνας. Είτε χτυπώντας μαζί με άλλους δέκα, που κανιβαλίζουν και λιντσάρουν τον ένα ή τη μία που είναι χάμω, εικόνα που δεν πονάει, είτε με το κινητό ψηλά για να καταγράψει την εικόνα. Η αφορμή της βίας μπορεί να είναι ότι το θύμα ανήκει στην «άλλη» ομάδα. Αλλά η αφορμή δεν έχει καμία σημασία αν θέλουμε να λύσουμε το πρόβλημα του νέου που εκπαιδεύεται ως παρατηρητής και θεατής κινουμένων εικόνων που δεν πονάνε.

Η ενσυναίσθηση δεν επιβάλλεται. Προκύπτει από την αγωγή και το περιβάλλον που αναδεικνύει κάτι που είναι ανθρώπινη φύση. Η ενσυναίσθηση είναι βαθιά ανθρώπινη φύση. Ενίοτε κρυμμένη ή φοβισμένη. Ζητούμενο είναι το να κάνουμε τον παρατηρητή να πάψει να είναι παρατηρητής και να γίνει συμμέτοχος. Πώς; Είναι εύκολο να πει κανείς ότι και τα μέλη μιας εγκληματικής οργάνωσης συμμέτοχοι είναι. Συμμετέχουν κάπου. Πρόκειται όμως για την απόλυτη διαστροφή: αφού δεν μετέχω στο παιχνίδι, στον αθλητισμό, στις τέχνες, στην παιδεία, μετέχω στο έγκλημα, δηλαδή στον απόλυτο εκμηδενισμό της ενσυναίσθησης.

Αρχαία συνταγή: ο μαθητής, εγγραφόμενος, πρέπει να γνωρίζει τον προσωπικό του μέντορα καθηγητή. (όχι τον υπεύθυνο τάξης που απλώς μετράει απουσίες). Ο μέντορας θα λειτουργήσει ως τέτοιος όλη την χρονιά. Ψυχή θέλει! Και ψυχόμετρο υπάρχει. Το έχουν οι μαθητές. Μαζί στα μαθήματα μαζί και στα παθήματα.

ΥΓ.1: Παρεμπιπτόντως, ο αστυνομικός της δολοφονημένης Κυριακής, ακολουθώντας πιστά το πρωτόκολλο των ερωτήσεων στο θύμα, θα αξιολογούνταν ως άριστος. Ψυχή δεν είχε!

ΥΓ.2: Η κυβέρνηση στο νέο κύμα νεανικής βίας αντέδρασε με τον εύκολο τρόπο. Ποινικά. Ομως το πρόβλημα δεν είναι ποινικό αλλά κοινωνικό. Το να μετατρέπεται ένα σχολείο σε ανακριτικό γραφείο εκφεύγει του σκοπού μιας σύγχρονης παιδείας. Θα βρεθεί δε σίγουρα και σύντομα σε διοικητικά και λειτουργικά αδιέξοδα. (Παρεμπιπτόντως, στο 15ο Λύκειο Αθηνών αποβλήθηκαν μαθητές γιατί την 25η Μαρτίου 2024 τραγούδησαν ένα τραγούδι για τα Τέμπη! «Θα ήμουν πολύ περήφανη μητέρα σας» έγραψε η κυρία Μαρία Καρυστιανού.)

ΥΓ.3: Τα παιδιά, μετά τα Τέμπη, έσπευσαν κατά χιλιάδες στα κέντρα αιμοδοσίας. Από την άλλη, με τόσους πολέμους γύρω μας, πού είναι, αλήθεια, εκείνο το παλιό νεανικό διεθνές αντιπολεμικό κίνημα – με τα τραγούδια διαμαρτυρίας του Μπομπ Ντίλαν, της Τζόαν Μπαέζ ή του Μίκη Θεοδωράκη;

ΥΓ.4: Τα 30 χρόνια της εκπαιδευτικής μου πορείας (με τα 13 ως διευθυντής ΕΠΑΛ) μου επιτρέπουν να έχω κάποια γνώμη επί του θέματος. Εχω ερωτηθεί αρμοδίως; Ποτέ. Στην Ελλάδα ζούμε!

*Οικονομολόγος, διεθνολόγος (PhD)

** Το άρθρο δημοσιεύτηκε αρχικά στην ιστοσελίδα https://www.efsyn.gr/ και αναδημοσιεύεται με την συγκατάθεση του αρθρογράφου.

-Advertisement / Διαφήμιση-

1 COMMENT

  1. Ο πόλεμος είναι διαρκής , η μορφή του
    αλλάζει κατά περιόδους , ανάλογα με τα
    επίπεδα ηγεσίας και πολιτών.
    Ο Θεός Πλούτος που ήταν ο πλέον μισητός
    από όλους τους Θεούς στις ανθρώπινες
    κοινωνίες σήμερα τον προσκυνούν όλοι
    και έχουν απομακρυνθεί εντελώς από τις
    αξίες και το μέτρο.
    Ένα από τα φαινόμενα είναι και η διαδρομή
    του Κλίντον ο οποίος ήταν ηγετική μορφή
    στο ξεσήκωμα κατά του πολέμου του
    Βιετνάμ και για να μην τον τσιμπήσουν
    και τον στείλουν στον πόλεμο την κοπάνισε
    και δραπέτευσε στον Καναδά και αντί να
    τον συλλάβει η τσιμπίδα σε κάποια στιγμή
    και να δικαστεί για εσχάτη προδοσία, έγινε
    ακριβώς το αντίθετο , τον προώθησαν στην
    πολιτική για να τον κάνουν υπηρέτη τους και ενώ είχε κάποιες αρχές τον ανάγκασαν να τις απεμπολήσει να γίνει τσιράκι τους και
    σαν “ Πλανητάρχης” ( πλανητάρχες είναι οι
    κακοί δαίμονες που κρύβονται πίσω από την
    κουρτίνα του πλούτου) τσιράκι δρούσε σύμφωνα με τις εντολές αυτών που τον έστησαν , όπως συμβαίνει και σήμερα με τα
    νούμερα……Μπάιντεν, Σόλτς, Μακρόν και τα
    αηδιαστικά νούμερα Τριντό και Μητσοτάκη.
    Κανένας από όλους τους παραπάνω δεν
    υπηρετεί την Πατρίδα του και τον λαό του,
    όλοι εξυπηρετούν αυτούς που τους έστησαν.
    Σκοπός όλων αυτών που κρύβονται πίσω
    από την κουρτίνα είναι να χρησιμοποιούν
    τα τσιράκια τους και να μεταλλάξουν τον
    άνθρωπο και την ανθρωπότητα σε προβατοποίηση και να την κάνουν πεσκέσι
    του Σατανά που θα εγκαθιδρύσει την
    παγκόσμια κυβέρνηση και επειδή βιάζονται να το επιτύχουν πέφτουν συνεχώς σε γκάφες σε σημείο που να κινδυνεύουν πλέον οι ίδιοι. Ακόμη και το καλό σκυλί αν καταλάβει πως πας να το βαρέσεις θα γίνει λιοντάρι η ΑΡΚΟΥΔΑ…….. να σε κατασπαράξει. Σήμερα σχεδόν έχουμε φτάσει στο σημείο που να ισχύει το:
    “ ο θάνατός σου η ζωή μου”, όσο και εάν
    δεν θέλουμε να το καταλάβουμε , υπάρχει είναι μπροστά μας , τίποτα πλέον δεν είναι
    σίγουρο , δυστυχώς και το λέγω με πόνο
    ήμαστε τυχεροί όσοι προλάβαμε και
    γεράσαμε.
    Επιτρέπεται αγαπητοί αναγνώστες μετά
    από αυτό το βίντεο και το κείμενο που
    δημοσίευσε το HELLENISCOPE για τον
    Ελπιδοφόρο να υπάρχουν ακόμη Χροστιανοί Ορθόδοξοι να τρέχουν από πίσω του να
    τον χειροκροτούν και να συνεισφέρουν
    στο να συντηρείται αυτή η αρρωστημένη κατάσταση;, έλεος Χριστιανοί μου.
    Και για να τελειώνω γιατί το θέμα είναι
    πολύ μεγάλο , ολ’αυτά που αντιμετωπίζουμε σήμερα δεν έγιναν από την μια μέρα στην άλλη είναι έργο πολλών ετών για να μην πω
    αιώνων βάση Σατανικού σχεδίου δια του
    οποίου οδηγείται ο άνθρωπος στην
    αποπαίδειόοίηση και στην αποηθικοποίηση,
    όταν λείψουν αυτές οι αξίες ο άνθρωπος
    καταντά ανδρείκελο που το σέρνουν σε
    αποπνευματοποίηση (computers) και στην
    πτώχευση , δεν θα διαφέρει από το ρομπότ.
    Μάλιστα κύριε η έλλειψη Παιδείας , η
    κατεδάφιση της δικαιοσύνης και το
    μπέρδεμα της Ορθόδοξης πίστης δια των
    τριάκοντα δειναρίων , που είναι ο στύλος
    προς την ανθρώπινη ανύψωση, οδήγησαν
    την ανθρωπότητα σ’αυτό που ζούμε
    σήμερα. Μια εντελώς απαίδευτη και
    χωρίς προσανατολισμό κοινωνία.
    Ευτυχώς για όλους εμάς που ακόμη
    καταλαβαίνουμε τι συμβαίνει διότι είχαμε
    την καλή τύχη να ανατραφούμε από
    καλούς γονείς, να παιδευτούμε από
    καλούς δασκάλους και να αποκτήσουμε
    πίστη ακράδαντον από ταπεινούς
    κληρικούς και να έχουμε την δυνατότητα
    να ξεπερνούμε αυτό το χάλι και να
    διαπιστώνουμε πως υπάρχει το λιμάνι
    της Σωτηρίας προς την αθανασία που
    ονομάζεται Χριστός τον οποίον μπορούμε
    να επικαλούμεθα ανά πάσαν στιγμή και
    οπουδήποτε , διότι : “ Πνεύμα ο Θεός
    εστίν και τους προσκυνούντας αυτόν
    δις προσκυνείν”.
    Καλή Ανάταση και Καλή Ανάσταση.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.