ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ. Ο Καθεδρικός Ναός του Αγίου Παύλου στο Χέμπστεντ του Λονγκ Αϊλαντ το πρωί της Κυριακής, 30 Ιουνίου 2019, αντήχησε από τις ιαχές «Άξιος» με τις οποίες οι ομογενείς υποδέχτηκαν το νέο Αρχιεπίσκοπο Αμερικής, κ. Ελπιδοφόρο, ο οποίος χοροστάτησε της πρώτης εκτός έδρας αρχιερατικής Θείας Λειτουργίας.

Ο περικαλλής ιερός ναός είχε κατακλυστεί από ομογενείς, οι οποίοι παρακολούθησαν με ευλάβεια και κατάνυξη την Αρχιερατική Θεία Λειτουργία, η οποία ήταν αφιερωμένη στη Σύναξη των Αγίων Αποστόλων.

Ιδιαίτερη αίσθηση προκάλεσε το γεγονός ότι ο νέος Αρχιεπίσκοπος κάλεσε τους ομογενείς να προσευχηθούν υπέρ υγείας των προκατόχων των πρώην Αμερικής Σπυρίδωνα και Δημητρίου και υπέρ αναπαύσεως των ψυχών των μακαριστών Αρχιεπισκόπων Αλεξάνδρου, Αθηναγόρα, Μιχαήλ και Ιακώβου.

Αναφερόμενος στη Σύναξη των Αγίων Αποστόλων επεσήμανε ότι αποτελεί συνέχεια της εορτής των Αποστόλων Πέτρου και Παύλου και τόνισε ότι ο Απόστολος Πέτρος κήρυττε τον Θείο λόγο στους Εβραίους, ενώ ο Απόστολος Παύλος σε όλα τα έθνη και γι αυτό είναι ευρύτερα γνωστός ως ο Απόστολος των Εθνών.

Στη συνέχεια αναφέρθηκε στο έργο τους και τόνισε ότι «στην Εκκλησία μας είναι όλοι ευπρόσδεκτοι».

Ο ιερατικός προϊστάμενος της κοινότητας, π. Χριστόφορος Κωνσταντινίδης καλωσόρισε το νέο Αρχιεπίσκοπο, χαρακτήρισε ιστορική την ποιμαντορική του επίσκεψη και κάλεσε τον πρόεδρο της κοινότητας, Γιώργο Μαρίνο να του δωρίσουν από κοινού ένα εγκόλπιο και τον Σταυρό.

Ο κ. Ελπιδοφόρος ήταν ευδιάθετος και προσέφερε ο ίδιος το αντίδωρο και αντάλλαξε ευχές με τους πιστούς.

Μετά τη Λειτουργία η κοινότητα παρέθεσε γεύμα προς τιμή του νέου Αρχιεπισκόπου.

Ο πρόεδρος της κοινότητας Γεώργιος Μαρίνος καλωσόρισε τον κ. Ελπιδοφόρο και εξέφρασε την ετοιμότητα όλων των στελεχών και των μελών της κοινότητας για την ολοκλήρωση του ιστορικού ναού του Αγίου Νικολάου στο Παγκόσμιο Εμπορικό Κέντρο της Νέας Υόρκης.

Η πρόεδρος της Φιλοπτώχου Αδελφότητας της Αγίας Άννας Κέλυ Χας (Kelly Haass) ανέφερε ότι η Αδελφότητα πλαισιώνεται από διακόσια πενήντα μέλη και εστίασε την προσοχή της στο φιλανθρωπικό έργο. Παράλληλα ανακοίνωσε ότι θα προσφέρουν $35.000 προς τον Οίκο Ευγηρίας του Αγίου Μιχαήλ για τη δημιουργία αίθουσας για ηλικιωμένου που πάσχουν από γεροντική άνοια.

Σε πρώτο πλάνο ο πρόεδρος του Δ.Σ. του GAEPIS Στέλιος Τακετζής ενώ συνομιλεί με το νέο Αρχιεπίσκοπο. Φωτογραφία: Αναμνήσεις / Δημήτρης Τσάκας.

Δηλώσεις Ελπιδοφόρου

Μετά το πέρας της Λειτουργίας ο Αρχιεπίσκοπος Ελπιδοφόρος μίλησε στους δημοσιογράφους και μεταξύ άλλων επεσήμανε: «Είμαι εξαιρετικά  χαρούμενος που είναι η πρώτη ποιμαντορική επίσκεψη στην άμεση Αρχιεπισκοπική Περιφέρεια σε μια υποδειγματική κοινότητα από κάθε άποψη. Οι ιερείς, ο πρόεδρος της κοινότητας, η πρόεδρος της Φιλοπτώχου Αδελφότητας, το σχολείο, η χορωδία και οι άνθρωποι έχουν πραγματικά κερδίσει την καρδιά μου. Είμαι πολύ ευτυχής που έχω στην Αρχιεπισκοπή μου τέτοιες κοινότητες».

Ερωτηθείς για τις εντυπώσεις από την  επίσκεψη στο Τζάκσονβίλ της Φλόριδας και την κληρικολαϊκή συνέλευση της Μητρόπολη Ατλάντας την Παρασκευή και το Σάββατο επεσήμανε: «Καταλαβαίνετε πώς ότι κι αν κάνω από εδώ και πέρα θα είναι πρώτο. Ήταν η πρώτη επίσκεψή μου εκτός της Αμέσου Αρχιεπισκοπικής Περιφέρειας στην Ατλάντα.  Ήταν μια κληρικολαϊκή πάρα πολύ καλά οργανωμένη και είχα την ευκαιρία να δω εκεί συγκεντρωμένους όλους τους ιερείς της Μητροπόλεως Ατλάντας και πάρα πολλούς παράγοντες της Μητροπόλεων και πάρα πολλούς πιστούς. Ήταν μια πολύ ωραία εμπειρία».

Ο Αρχιεπίσκοπος Ελπιδοφόρος σε μια αναμνηστική φωτογραφία με τους ιερείς και το κοινοτικό συμβούλιο. Φωτογραφία: Αναμνήσεις / Δημήτρης Τσάκας.

«Οι άνθρωποι μου συμπεριφέρθηκαν πολύ θερμά και εγώ ανταπέδωσα.  Αυτό που με εντυπωσίασε ήταν το γεγονός ότι δεν ήταν απλά μια ομογενειακή – ενδοεκκλησιαστική εκδήλωση . Ήταν ένας βουλευτής, ο πρόεδρος του δημοτικού συμβουλίου, ο σερίφης και γενικά είδα μια γενική αποδοχή της ελληνορθόδοξης κοινότητάς μας από όλη την κοινωνία της πόλεως και αυτό ήταν που με ικανοποίησε ιδιαίτερα».

Οι ομογενείς ενώ παρακολουθούν τη Θεία Λειτουργία. Φωτογραφία: Αναμνήσεις / Δημήτρης Τσάκας.

Το κήρυγμα

Το πλήρες κείμενο του κηρύγματος του Αρχιεπισκόπου το οποίο ανεγνώσθη και στις δύο γλώσσες έχει ως εξής: «Όπως έχουμε ήδη επισημάνει την προηγούμενη Κυριακή, με την εορτή των Αγίων Πάντων αρχίζει η ανάγνωση περικοπών από το Κατά Ματθαίον Ευαγγέλιο. Σήμερα βρισκόμαστε στη δεύτερη Κυριακή του Ματθαίου, ωστόσο, επειδή η Εκκλησία εορτάζει τη Σύναξη των Αγίων Αποστόλων, τα Αναγνώσματα είναι καθορισμένα, σχετικά με τη θέση και το έργο των Αγίων Αποστόλων στην Εκκλησία. Είναι η σημερινή εορτή μία επέκταση της χθεσινής εορτής των Πρωτοκορυφαίων Αποστόλων Πέτρου και Παύλου και γι᾽ αυτό ως και να είναι η ίδια εορτή η υμνολογία της Εκκλησίας συνεχίζει να επικεντρώνεται στην ενότητα του λαού του Θεού, Παλαιάς και Νέας Διαθήκης, στη μία κοινή μαρτυρία της αποκαλύψεως του Θεού με σύνθεση της υμνολογίας των δύο ημερών, κατά την οποία στο χορό των Ένδεκα Αποστόλων εντάσσεται ως δωδέκατος ο Απόστολος Παύλος κατά το τέταρτο Στιχηρό Προσόμοιο των Αίνων, ήχος δ´: «Πέτρε καὶ Παῦλε τοῦ Λόγου ἀροτῆρες, Ἀνδρέα, Ἰάκωβε, καὶ Ἰωάννη σοφέ, Βαρθολομαῖε καὶ Φίλιππε, Θωμᾶ, Ματθαῖε, Σίμων, Ἰούδα, θεῖε Ἰάκωβε, παγκόσμιε πάντιμε, τῶν Μαθητῶν δωδεκάς, οἱ ἐν τῷ κόσμῳ κηρύξαντες, τὴν παναγίαν Τριάδα, φύσει Θεὸν ἀΐδιον, τῆς Ἐκκλησίας οἱ ἀλάξευτοι, ὄντως πύργοι καὶ στῦλοι ἀσάλευτοι, τῷ Δεσπότῃ τῶν ὅλων, ἱκετεύσατε σωθῆναι ἡμᾶς», και γι᾽ αυτό κεντρικό σημείο της θέσεως και της μαρτυρίας όλων είναι το γεγονός της Πεντηκοστής, στην οποία η Εκκλησία εντάσσει ως παρόντα και τον Απόστολο Παύλο και όλους τους χριστιανούς: «Τὴν χάριν Ἀπόστολοι, οὐσιωδῶς ἐνδημήσασαν, ἡμῖν εἰσδεξάμενοι, τοῦ θείου Πνεύματος, διενείμασθε, τῆς γῆς ἁπάσης, Πέτρε καὶ Παῦλε διδάσκοντες, πάντα τὰ πέρατα»[1].

Ο Αρχιεπίσκοπος ενώ τελεί τα μνημόσυνα. Φωτογραφία: Αναμνήσεις / Δημήτρης Τσάκας.

Το Ευαγγελικό Ανάγνωσμα της σημερινής εορτής προέρχεται από το ένατο και δέκατο κεφάλαιο του Κατά Ματθαίον Ευαγγελίου., όπου καταχωρούνται τα ονόματα των Δώδεκα Μαθητών κατά την αρχική κλήση και όπου συμπεριλαμβάνεται και ο Ιούδας. Η χορήγηση της εξουσίας προς τους Μαθητές για εκβολή των ακαθάρτων πνευμάτων και θεραπεία κάθε ασθένειας των ανθρώπων κατά τη μεταπατορική περίοδο, ψυχικής και σωματικής, κατά το παράδειγμα των θεραπειών που ενεργούσε ο Χριστός, κηρύσσων και θεραπεύων, είναι μία πρώτη άσκηση των Μαθητών στο Αποστολικό έργο και προκαταγγελία της Πεντηκοστής. Ο Χριστός, ως ο Κύριος και Δημιουργός και χορηγός της ζωής παρέχει σε όλους τους ανθρώπους το κυριαρχικό χάρισμα της αυτεξουσιότητος και της συνεχούς πορείας να προχωρούν από δόξης εις δόξαν, αλλά είναι οι άνθρωποι που αποδέχονται, ή απορρίπτουν την αγαθοποιό χάρη του Θεού και αμαυρώνουν τον εαυτό τους, όπως οι εκπεσόντες άγγελοι και ο Ιούδας, γιατί ο Θεός είναι μόνο αγαθός και πηγή αγαθότητος, ανεξάρτητα από την αποδοχή, ή την απόρριψη από το πλάσμα του.

Φωτογραφία: Αναμνήσεις / Δημήτρης Τσάκας.

Η αποστολή των Μαθητών κατ᾽ αρχάς στα χαμένα πρόβατα του οίκου Ισραήλ, κατά το Ευαγγελικό Ανάγνωσμα, δεν αποτελεί διάκριση προς τα έθνη, τον ειδωλολατρικό κόσμο, ή τους Σαμαρίτες, οι οποίοι είχαν έλθει σε επιμειξίες με τους Ρωμαίους και τους Έλληνες και δεν θεωρούνταν γνήσιοι Ισραηλίτες. Πρόκειται για παιδαγωγία που εφαρμόζει ο Χριστός προς τους Μαθητές, για να ενισχυθούν στο ποιμαντικό τους έργο αρχίζοντας από το λαό του Ισραήλ, που διέσωζε, έστω και παραφθαρμένη, τη μαρτυρία των Προφητών τους για την ένσαρκη έλευση του Υιού και Λόγου του Θεού, του Κυρίου της δόξης, του Κυρίου του Ουρανού και της γης, όπως ακούμε στην Κυριακή Προσευχή. Εξάλλου, στην αρχή της Ευαγγελικής περικοπής ακούσαμε ότι ο Χριστός, βλέποντας τους όχλους, τους σπλαχνίσθηκε, καθώς ήταν σα χαμένα πρόβατα χωρίς ποιμένα. Όταν, λοιπόν, λέγεται στα Ευαγγέλια ότι ο Χριστός κήρυττε και διενεργούσε τα θαύματα και όλες τις θαυμαστές πράξεις, τις θεοσημίες, προκειμένου να προετοιμάσει τους ακροατές του, ώστε να αναγνωρίσουν ότι είναι ο Ενανθρωπήσας Υιός και Λόγος του Θεού, που ομίλησε στο Μωϋσή παραδίδοντάς του το Δεκάλογο, το Νόμο, συνάπτοντας μαζί τους διαθήκη και υπόσχεση ότι θα είναι αγαπημένος λαός, διενεργεί τα πάντα «λόγω και έργω», όχι κρυφά, όχι αποκλειστικά στις Συναγωγές αλλά σε ανοιχτούς χώρους και προς τον όχλο, στα πλήθη, ανεξάρτητα αν ήταν ανάμεσα στους Ισραηλίτες και εθνικοί, Έλληνες ή Ρωμαίοι, γιατί το κήρυγμα της βασιλείας των ουρανών είναι κοινό αγαθό για όλη την ανθρωπότητα και όχι μόνο για τον Ισραήλ. Ο ανακαινισμός του ανθρώπου και η ανάκληση σε κοινωνία με το Θεό και τους συνανθρώπους του αφορά όλη την ανθρωπότητα. Ο Υιός και Λόγος του Θεού ενηνθρώπησε για όλους τους ανθρώπους και όχι για μια ομάδα.

Ο Αρχιεπίσκοπος και οι ιερείς. Φωτογραφία: Αναμνήσεις / Δημήτρης Τσάκας.

Έτσι από την πρώτη κλήση των Μαθητών να κηρύξουν προς τον Ισραήλ βαθμιαία οι Μαθητές παιδαγωγούνται, καθώς είναι αυτόπτες μάρτυρες του έργου του Χριστού στον κόσμο, ώστε να γίνουν δεκτικοί της χάριτος του Αγίου με την Πεντηκοστή και να γίνουν ποιμένες όλων των εθνών μέχρις περάτων της γης. Όχι ως κατεξουσιαστές του κόσμου τούτου, αλλά μεταφέροντες το κήρυγμα της Αναστάσεως και της βασιλείας των ουρανών, κήρυγμα ενότητος και αδελφοσύνης των ανθρώπων, σύμφωνα με την κοινή φυσική μας ύπαρξη, παύοντας τις διακρίσεις που επιθέτουμε στον εαυτό μας και στους συνανθρώπους οι άνθρωποι με τις εμπάθειές μας, την υποκρισία και τον εγωϊσμό μας.

Ο Αρχιεπίσκοπος Αμερικής, κ. Ελπιδοφόρος σε μια αναμνηστική φωτογραφία με τον π. Χριστόφορο Κωνσταντινίδη, την πρεσβυτέρα Αντχυ, το γιο του Φίλιππο, τη νύφη Αλέξα και τον εγγγονό Χριστόφορο. Φωτογραφία: Αναμνήσεις / Δημήτρης Τσάκας.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.