ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ. «Η Αστυνομία στην προστασία των πολιτικών και οι ληστοσυμμορίες των πολιτών», απάντησε ένας από τους περαστικούς όταν άκουσε τη σύζυγο ενός ομογενή που έπεσε θύμα ληστείας να καλούσε βοήθεια να συλλάβουν τον δράστη.

Το συμβάν συνέβη το πρόγευμα της Παρασκευής, 23 Αυγούστου 2019 στο πεζοδρόμιο της αντιπροσωπείας ενοικιαζόμενων αυτοκινήτων «Hertz» επί της Λεωφόρου Συγγρού στην Αθήνα. Το ζευγάρι των ομογενών επέστρεφε από τις διακοπές του και ετοιμαζόταν να παραδώσει το αυτοκίνητο και την μεθεπόμενη να ξεκινήσει για την Αμερική.

Μόλις έφτασαν τους υποδέχτηκαν δύο υπάλληλοι της εταιρείας, οι οποίοι με περισσή ευγένεια τους ζήτησαν τα κλειδιά και τα έγγραφα παραλαβής του αυτοκινήτου.

Η αντιπροσωπεία της Hertz στην Αθήνα, όπου οι ομογενείς έπεσαν θύμα ληστείας. Φωτογραφία: Αναμνήσεις / Δημήτρης Τσάκας.

Ανυποψίαστο το ζευγάρι πήγε να κατεβάσει τις αποσκευές από το πορτ-μπαγκάζ του αυτοκινήτου. Μαζί τους ήταν και ο γαμπρός της ομογενούς ο οποίος τους υποδέχτηκε και έσπευσε να τους βοηθήσει.

Ο ομογενής κατέβασε πρώτα την τσάντα με τον ηλεκτρονικό υπολογιστή και τα σύνεργά του, την έβαλε ακριβώς δίπλα του και έσκυψε να σηκώσει τη μεγάλη βαλίτσα. Και πριν αυτός καταφέρει να ακουμπήσει τη βαλίτσα στο έδαφος ένας άνδρας μετρίου διαστήματος με ένα σακίδιο στον ώμο και καλοφορεμένος αρπάζει την τσάντα και μόλις άναψε το πράσινο φανάρι έτρεξε να διασχίσει την Λεωφόρο – η οποία έχει τρείς λωρίδες σε κάθε κατεύθυνση.

Ο ομογενής έτρεξε και τον κυνήγησε με κίνδυνο της ζωής του. Ο δράστης βλέποντας τα δύο στενά παρατάει την τσάντα στη μέση της τρίτης λωρίδας και έγινε καπνός. Όλοι όσοι παρακολουθούσαν τις σκηνές άγριας δύσης είχαν παγώσει, ενώ η ομογενής καλούσε τον άντρα της να τα παρατήσει.

Ο ευσυνείδητος οδηγός ταξί μόλις είδε τις κινήσεις του ληστή φρενάρισε απότομα και κατάφερε να σώσει την τσάντα με τον υπολογιστή. Η κίνηση διακόπηκε έως ότου επέστρεψε ο ομογενής με την τσάντα στο πεζοδρόμιο.

Η λία της συμμορίας των ληστών που εξαρθρώθηκε τον Μάιο στην Αθήνα. Φωτογραφία: Ευρωκίνηση / Ελληνική Αστυνομία.

Ένας από τους υπαλλήλους της Hertz, ο οποίος νόμισε ότι και το σακίδιο που έφερε στους ώμους ο δράστης άνηκε στους ομογενείς συνέχισε το κυνηγητό.

Ο διευθυντής της αντιπροσωπείας και τα άλλα στελέχη απολογήθηκαν για το ατυχές συμβάν και διαβεβαίωσαν τους ομογενείς ότι θα ενημερώσουν την Αστυνομία, ούτως ώστε να μην επαναληφθεί.

Ληστοσυμμορίες

Το συμβάν πυροδότησε τη συζήτηση και ο γαμπρός έλεγε στην κουνιάδα και στον σύγγαμπρό του: «Σας είπαμε πριν ξεκινήσετε από την Αμερική να προσέχετε, να μην πάρετε πολλά χρήματα και κοσμήματα μαζί σας αλλά εσείς όχι μόνο δεν πιστεύατε, αλλά μας κοροϊδεύατε και από πάνω. Εδώ δεν είναι Αμερική. Είδατε πουθενά κανένα περιπολικό; Είδατε κανέναν αστυνομικό  ή τροχονόμο;».

Πρόκειται για μια από τις πιο πικρές διαπιστώσεις και για μεγάλη αλήθεια την οποία διαπίστωσαν οι περισσότεροι ομογενείς που ταξίδεψαν αυτό το καλοκαίρι στη γενέτειρα.

Και για να αντιληφθεί κανείς το πρόβλημα αρκεί να αναφέρουμε ότι αλωνίσαμε όλη την Ήπειρο, από την Ηγουμενίτσα και τα Ιωάννινα, μέχρι την Πρέβεζα και την Λευκάδα, την Αθήνα, τον Πειραιά και την Αίγινα και δεν αντικρύσαμε  πουθενά έναν αστυνόμο είτε έναν τροχονόμο.

Οι ληστοσυμμορίες, όπως αναφέρει σε σχετικό ρεπορτάζ η ιστοσελίδα www.iefimerida.gr απαρτίζονται κυρίως από αλλοδαπούς και μερικοί από αυτούς είναι σεσημασμένοι.

Άναρχη κίνηση

Ένα βράδυ αποφασίσαμε να πάμε με μια παρέα για καφέ στην γραφική πόλη της Πάργας, η οποία στην κυριολεξία είχε βουλιάξει από τους τουρίστες. Μόλις αρχίσαμε να κατεβαίνουμε προς την πόλη είδαμε πολλά αυτοκίνητα σταθμευμένα κατά το δοκούν και τους τουρίστες άλλους με μοτοσυκλέτες, άλλους με ποδήλατα και άλλους με γουρούνες να κινούνται χωρίς φλας και μερικοί ακόμη και αντίθετοι στο ρεύμα.

Αρχικά νομίσαμε ότι πρόκειται για μια μεμονωμένη γειτονιά. Όσο πλησιάζαμε προς το κέντρο, άλλο τόσο πιο άναρχη και προκλητική γινόταν η κίνηση των οχημάτων και τον πεζών. Φοβούμενοι ότι προχωρώντας το κέντρο θα ταλαιπωρούμασταν περισσότερο αποφασίσαμε να βγούμε από την πόλη και αντί της Πάργας να πιούμε καφέ στην Πρέβεζα.

Τα γραφικά χωριά της Αίγινας. Φωτογραφία: Αναμνήσεις / Δημήτρης Τσάκας.

Ακολουθήσαμε έναν δρόμο με την πεποίθηση ότι θα βγαίναμε προς το βουνό και θα εισερχόμασταν στην κεντρική οδό – στης Πάργας τον ανήφορο που λέει και ένα δημοτικό άσμα – αλλά κάναμε υπολογισμούς χωρίς τον ξενοδόχο. Οι περισσότεροι δρόμοι οδηγούσαν σε αδιέξοδο χωρίς την παραμικρή σήμανση (dead end), ενώ άλλοι ήταν κλειστοί λόγω του διπλαπαρκαρίσματος.

Μετά από μισή περίπου ώρα και ρωτώντας πάνω από δέκα κατοίκους καταφέραμε να βρούμε τον δρόμο της επιστροφής με τα εύλογα ερωτήματα: «Δεν υπάρχει κάποιος τροχονόμος να βάλει τάξη στην αναρχία. Δε μπορούν να τοποθετηθούν πινακίδες σε ευδιάκριτα σημείο και κάποιοι δρόμοι να γίνουν μονόδρομοι;»

Επιστρέφοντας αργά το βράδυ στο ξενοδοχείο συνεχίσαμε τη συζήτηση. Ο ιδιοκτήτης του ξενοδοχείου, ο οποίος διαμένει το μεγαλύτερο μέρος του χρόνου στη Γερμανία επεσήμανε ότι η Πάργα, όπως και η Μύκονος, η Σαντορίνη και τα άλλα νησιά αντιμετωπίζουν τεράστια προβλήματα διότι οι υποδομές που υπάρχουν δεν μπορεί να ανταπεξέρθουν στα νέα δεδομένα.

Η κρίση στην  Ήπειρο

Η δεκαετής οικονομική κρίση και τα μνημόνια έχουν πλήξει την Ήπειρο και την πρωτεύουσά της, τα Ιωάννινα. Κάθε φορά που επισκεπτόμασταν τα Ιωάννινα κινούμασταν με το αυτοκίνητο στο κέντρο της πόλης, στο Κάστρο και τη Λίμνη. Ακόμη και να μας έλεγαν ότι η κρίση είχε πλήξει την πρωτεύουσα της Ηπείρου δε θα το πιστεύαμε.

Όταν φτάσαμε στο ΚΤΕΛ Ιωαννίνων ήταν πρωί και φυσούσε ενάλαφρο αεράκι το οποίο μας ώθησε να μην  πάρουμε ταξί ως συνήθως, αλλά να περπατήσουμε τα σοκάκια της πόλης μέχρι την αντιπροσωπεία της «Hertz» από την οποία θα παραλαμβάναμε το ενοικιαζόμενο αυτοκίνητο.

Το λιμάνι του Πειραιά με τα πολλά κρουαζιερόπλοια. Φωτογραφία: Αναμνήσεις / Δημήτρης Τσάκας.

Ξεκινήσαμε με οδηγό το GPS να διανύσουμε μια απόσταση 1.1 χμ. χωρίς ποτέ μας να φανταστούμε ότι θα μπαίναμε σε μια σκέτη ταλαιπωρία. Σε πολλούς παράδρομους δεν υπήρχαν πινακίδες, ενώ αρκετές άλλες είτε ήταν ξεβαμμένες, είτε ήταν σε σημεία που έπρεπε να είχες κιάλια να τις εντοπίσεις.

Και σε κάθε διασταύρωση ήμασταν υποχρεωμένοι να μπούμε στα καφενεία και στα καταστήματα για να μάθουμε εάν κινούμασταν στον σωστό δρόμο.

Καθ΄ όλη τη διάρκεια της διαδρομής είτε δεν υπήρχαν διαβάσεις πεζών είτε ήταν κατειλημμένες από τα σταθμευμένα οχήματα.

Ένα στα τρία καταστήματα ήταν κλειστό με τις πινακίδες «Ενοικιάζεται» να διαδέχονται η μία την άλλη και να σου προκαλούν θλίψη.

Το τελωνείο της Κακαβιάς. Φωτογραφία: Αναμνήσεις / Δημήτρης Τσάκας.

Οι καταστηματάρχες με τους οποίους συνομιλήσαμε έκαναν λόγο για ένα από τα πιο δύσκολα καλοκαίρια.

Η ιδιοκτήτρια ενός καταστήματος με εκκλησιαστικά και άλλα είδη δώρων, η οποία μας εξέπληξε με τη φιλοξενία της και με την καλοσύνη επεσήμανε ότι είναι συνταξιούχα, ότι δουλεύει καθημερινά να βοηθήσει τον γιο της και ότι το μόνο που καταφέρνουν είναι να πληρώνουν τους λογαριασμούς.

«Εάν δεν κατείχαμε και το ακίνητο δε θα αντέχαμε και θα το είχαμε κλείσει προ καιρού», επεσήμανε η συνομιλήτριά μας.

Τηλεπικοινωνίες

Ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα που αντιμετωπίζει η ελληνική ύπαιθρος και ειδικά η ορεινή Ήπειρος είναι οι τηλεπικοινωνίες. Ακόμη και στις παραλιακές περιοχές του Ιονίου – εάν εξαιρέσεις τις μεγάλες πόλεις – δεν υπάρχει πρόσβαση στο διαδίκτυο και τα έξυπνα κινητά τηλέφωνα σηκώνουν ψηλά τα χέρια.

Και ενώ βλέπεις ότι έχεις σήμα τηλεφώνου, δε μπορείς να συνδεθείς με το διαδύκτιο, διότι οι κεραίες που υπάρχουν σε διάφορες κορυφογραμμές εκπέμπουν μόνο σήμα τηλεφώνου.

Στο ξενοδοχείο που διαμέναμε στη Λυγιά ο ιδιοκτήτης είχε εξασφαλίσει μια κεραία, η οποία εξέπεμπε σήμα μόνο στα δωμάτια που κοιτούσαν προς την θάλασσα και την κεραία. Για τα υπόλοιπα δωμάτια το Wi Fi ήταν πολυτέλεια.

Όταν ρωτήσαμε τον ιδιοκτήτη μας εξήγησε ότι δεν πρόκειται για ένα μεμονωμένο περιστατικό, αλλά για ένα γενικευμένο πρόβλημα.

Ακόμη και το σήμα του ραδιοφώνου ήταν προβληματικό. Και ενώ άκουγες ειδήσεις σε έναν τοπικό σταθμό μόλις έμπαινες σε μια στροφή έβγαινε ένας άλλος σταθμός και όλως περιέργως και ιταλικοί σταθμοί.

Τουρισμός

Παρακολουθώντας κανείς τα δελτία ειδήσεων των τηλεοπτικών σταθμών, συμπεριλαμβανομένων και των δορυφορικών που εκπέμπουν στις ΗΠΑ μένει με την εντύπωση ότι ο τουρισμός εφέτος πήγε καλύτερα από πέρσι.

Ο τουρισμός κρουαζιέρας. Φωτογραφία: Αναμνήσεις / Δημήτρης Τσάκας.

Η πραγματικότητα όμως είναι διαφορετική, διότι ακόμη και στον τουρισμό υπάρχει η Ελλάδα των δύο ταχυτήτων. Υπάρχουν η Μύκονος, η Σαντορίνη, η Ρόδος και τα άλλα νησιά τα οποία έχουν στην κυριολεξία βουλιάξει από τους τουρίστες, όπως υπάρχουν πολλοί άλλοι τουριστικοί προορισμοί μεταξύ των οποίων και οι παραθαλάσσιες περιοχές της Ηπείρου στις οποίες εφέτος ήταν μειωμένη η τουριστική κίνηση.

Οι ιδιοκτήτες των εστιατορίων και των καταστημάτων της Ηγουμενίτσας, της Πάργας, της Λούτσας, της Πρέβεζας, της Λευκάδας και της Αίγινας με τους οποίους συνομιλήσαμε έκαναν λόγω για μείωση της τάξεως τω ν 20%.

Ομογενείς και Αμερικανοί

Η φετινή σεζόν ήταν μια από τις καλύτερες για τον εξ Αμερικής τουρισμό αφ’ ενός μεν λόγω των περισσότερων απ’ ευθείας πτήσεων, αφ’ ετέρου λόγω της θετικής εικόνας που έχουν οι συμπολίτες μας για τον τουρισμό στην Ελλάδα.

Τόσο κατά την άφιξη στην Αθήνα, όσο και κατά την επιστροφή στη Νέα Υόρκη στον  έλεγχο διαβατηρίων διαπιστώσαμε ότι η συντριπτική πλειοψηφία των επιβατών ήταν κάτοχοι αμερικανικών διαβατηρίων είτε και πράσινων καρτών και για πρώτη φορά χρειάστηκε να παραμείνουμε αρκετή ώρα στην ουρά στον έλεγχο διαβατηρίων.

Και στις δύο πτήσεις συναντήσαμε αρκετούς νέους 20 και 30 ετών και επαγγελματίες οι οποίοι πήγαιναν για πρώτη φορά στην Ελλάδα και δεν έκρυβαν την αγωνία τους για τις εμπειρίες που θα τους επιφύλασσε η γενέτειρα των Ολυμπιακών Αγώνων και του πανάρχαιου πολιτισμού.

Οι Αμερικανοί με τους οποίους συνομιλήσαμε επισήμαναν ότι θα διανυκτέρευαν ένα βράδυ στην Αθήνα και τις υπόλοιπες μέρες θα κατέλυαν – στα “Airbnb” δύο τουλάχιστον νησιών.

Κατά την επιστροφή διαπιστώσαμε ότι αναχώρησαν με τις καλύτερες εντυπώσεις και με την υπόσχεση να επισκεφθούν την Ελλάδα και το πιο σημαντικό να συμβάλλουν στον γαμήλιο τουρισμό.