ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ. Η διδάκτωρ κοινωνιολογίας και συνάμα δημοσιογράφος και παραγωγός Δρ. Δέσποινα Αφεντούλη και το κοινωφελές ραδιόφωνο «Cosmos-FM» προ μερικών εβδομάδων αποφάσισαν να τιμήσουν την διπλή επέτειο της Απελευθέρωσης των Ιωαννίνων και κατ΄επέκταση της Ηπείρου (21 Φεβρουαρίου 1913) και της Αυτονομίας της Βορείου Ηπείρου (17 Φεβρουαρίου 1914) με ένα αφιέρωμα στον Ελληνισμό της Βορείου Ηπείρου και κατάφεραν να εκπλήξουν τους ακροατές τους στην Αμερική και σε όλον τον κόσμο με τον επαγγελματισμό τους, με τον ρεαλισμό και πάνω από όλα με την αγάπη τους για τον μαρτυρικό ελληνισμό της Βορείου Ηπείρου.

Προ τριών περίπου εβδομάδων, όταν η Δέσποινα μου πρότεινε να μιλήσουμε για τον πολύπαθο ελληνισμός της Βορείου Ηπείρου και την μητέρα των ευεργετών ήμουν διστακτικός και αυτό για δύο λόγους. Ο πρώτος σχετίζονταν με το γεγονός ότι οι δημοσιογράφοι παίρνουν και δεν δίνουν συνεντεύξεις και ο δεύτερος με το γεγονός ότι είναι φύσει αδύνατον σε μια ωριαία εκπομπή, όπως ο «Νόστος» να προβάλεις την προσφορά, τους αγώνες, τις θυσίες, τους πόθους και τα οράματα αυτού του γηγενή, ακραιφνή και μαρτυρικού ελληνισμού.

Η επιμονή της Δέσποινας και κυρίως η δίψα της να διδαχτεί και η ίδια την τρισχιλιετή ιστορία της Βορείου Ηπείρου με υποχρέωσαν να ενδώσω, να δεχτώ την πρόσκληση και να αφιερώσω αρκετό χρόνο στην επιλογή των φωτογραφιών και των βίντεο από το αρχείο των «Αναμνήσεων» ούτως ώστε να της δώσω την δυνατότητα να αποκτήσει μια σφαιρική εικόνα.

Παρακολουθώντας τον “Νόστο” διαπίστωσα ότι η Δέσποινα ξεπέρασε το δάσκαλό της και με την βοήθεια του Στυλιανού Νικολάου που επιμελήθηκε τον ήχο κατάφεραν να παρουσιάσουν μια εκπομπή την οποία θα ζήλευαν πολλά ραδιοτηλεοπτικά μέσα της γενέτειρας, πόσο μάλλον της Αμερικής που δεν έχουν ούτε τις οικονομικές και ούτε την στρατιά των ηχοληπτών, των εικονοληπτών, των τεχνικών και των αρχείων που διαθέτουν  τα ελλαδικά μέσα.

Η Δέσποινα δεν αρκέστηκε μόνο με την συνέντευξη, αλλά ερεύνησε σε βάθος πολλά αρχεία, συμπεριλαμβανομένου και του ΟΗΕ και κατάφερε να καθηλώσει τα βλέμματα του ακροατή / θεατή και να τον ξεναγήσει νοερά στα κακοκτράχαλα βουνά, όπου γράφτηκαν οι πιο λαμπρές σελίδες της σύγχρονης ιστορίες του Έθνους μας, στις εύπορες πεδιάδες, στους αρχαιολογικούς χώρους, στο Βουθρωτό, στην Χειμάρρα του καπετάν Σπύρου Μήλιου, στο Αργυρόκαστρο και στην γενέθλια γη των εθνικών ευεργετών.

Οι Λαοιγραφικοί Όμιλοι της Δρόπολης. Φωτογραφία: Αναμνήσεις / Δημήτρης Τσάκας.

Το ξενάγησε και στις πηγές του Γαλάζιου Ματιού, στους πρόποδες του Μακρύκαμπου, όπου ο μύθος ενώνεται με την πραγματικότητα και απ’ όπου αναβλύζουν 7.3 κυβικά μέτρα νερού ανά δευτερόλεπτο και αντί να ξεδιψάσει τον θεατή – ακροατή του άναψε την δίψα να αγγίξει αυτόν τον μαρτυρικό τόπο και να γνωρίσει την ιστορία και τον πολιτισμό του.

Κι αυτό διότι η ιστορία της Βορείου Ηπείρου έπαψε να διδάσκεται στα σχολεία της γενέτειρας.

Ευχαριστώ από τα βάθη της καρδιάς μου την Δρ. Δέσποινα Αφεντούλη και τον διευθυντή του «Cosmos-FM» και συνάμα πρόεδρο του GAEPIS Στέλιο Τακετζή για το αφιέρωμα και πάνω από όλα για την αγάπη τους για τον μαρτυρικό τόπο και κόσμο.

Ο περικαλλής ναός στο Αργυρόκαστρο. Φωτογραφία: Αναμνήσεις / Δημήτρης Τσάκας.
Ο ιστορικός ναός της Παναγίας (Κοιμήσεως της Θεοτόκου) στην Επισκοπή ο οποίος αναστηλώθηκε πρόσφατα. Φωτογραφία: Αναμνήσεις / Δημήτρης Τσάκας.
Το φρούριο του Αργυροκάστρου.Φωτογραφία: Αναμνήσεις / Δημήτρης Τσάκας.
Οι πηγές του Γαλάζιου Ματιού στους Κρόγους του νομού Δελβίνου. Φωτογραφία: Αναμνήσεις / Δημήτρης Τσάκας.
Στο κέντρο οι πάλαι ποτέ φυλακές ασφαλείας στο Κάστρο της Αργυρώς, όπου την περίοδο της δικταρορίας έχουν αφήσει τα κόκαλά τους πολλοί Βορειοηπειρώτες. Φωτογραφία: Αναμνήσεις / Δημήτρης Τσάκας.
Ένα από τα μνημεία στους Αγίους Σαράντα. Φωτογραφία: Αναμνήσεις / Δημήτρης Τσάκας.
Οι πηγές του Γαλάζιου Ματιού στους πρόποδες του Πλατυβουνιού, εκεί που ο μύθος συναντά την πραγματικότητα. φύσην αδύνατον
Το Γαλάζιο Μάτι από όπου αναβλύζουν 75.κυβικά μέτρα νερού ανά δευτερόλεπτο. Φωτογραφία: “Αναμνήσεις” / Δημήτρης Τσάκας.
Το ορεινό Κλειράρι του δήμου Δρόπολης με την Πλατεία Ωνάση.Φωτογραφία: Αναμνήσεις / Δημήτρης Τσάκας.
Η Τελωνείο της Κακαβιάς, η βασική πύλη εισόδου στην Βόρειο Ήπειρο. Φωτογραφία: Αναμνήσεις / Δημήτρης Τσάκας.
Στιγμιότυπο από τον εορτασμό των 250χρονων της Αδελφότητας Σχωριαδιτών και τα εγκαίνια του Κέντρου Νεότητας. Φωτογραφία: Αναμνήσεις / Δημήτρης Τσάκας.
Το Κέντρο Νεότητας που χτίστηκε με τις δωρές των Σχωριαδιτών της Ελλάδας και άλλαξε τα δεδομένα στο μαρτυρικό χωριό του Πωγωνίου. Φωτογραφία: Αναμνήσεις / Δημήτρης Τσάκας.
Το Μνημείου του Απόστολου Τσάνου στους Σχριάδες της Βορείου Ηπείρου. Φωτογραφία: Αναμνήσεις / Δημήτρης Τσάκας.
Το Πάρκο Νεολαίας “Αγία Σωτήρα” στους Σχωριάδες της Βορείου Ηπείρου. Φωτογραφία: Αναμνήσεις / Δημήτρης Τσάκας.
Τα γλέντια του Δεκαπενταύγουστου. Φωτογραφία: Αναμνήσεις / Δημήτρης Τσάκας.
Η Πλατεία Ωνάση στο Κλεισάρι της Βορείου Ηπείρου. Φωτογραφία: Αναμνήσεις / Δημήτρης Τσάκας.
Το κέντρο του Δήμου Δρόπολης. Φωτογραφία: Αναμνήσεις / Δημήτρης Τσάκας.
Η Πλατεία Ωνάση στο Κλεισάρι. Φωτογραφία: Αναμνήσεις / Δημήτρης Τσάκας.
Οι παραδοσιακές στολές της Δρόπολης. Φωτογραφία: Αναμνήσεις / Δημήτρης Τσάκας.
Η προτομή του Αγίου Κοσμά στο προαύλιο του Σχολείου στους Βουλιαράτες της Βορείου Ηπείρου. Φωτογραφία: Αναμνήσεις / Δημήτρης Τσάκας.
Η Κάτω Βρύση στην Κάτω Επισκοπή η οποία χτίστηκε με τις δωρεές των Βορειοηπειρωτών του Σικάγου. Φωτογραφία: Αναμνήσεις / Δημήτρης Τσάκας.
Το Κοιμητήριο στο Καλτσάτι των Αγίων Σαράντα. Φωτογραφία: Αναμνήσεις / Δημήτρης Τσάκας.
Η πλατεία της Λειβαδιάς. Φωτογραφία: Αναμνήσεις / Δημήτρης Τσάκας.
Ο περικαλλής ναός στην Λειβαδιά. Φωτογραφία: Αναμνήσεις / Δημήτρης Τσάκας.
Οι Άγιοι Σαράντα. Φωτογραφία: Αναμνήσεις / Δημήτρης Τσάκας.
Μια από τις γραφικές παραλίες της Χειμάρρας. Φωτογραφία: Αναμνήσεις / Δημήτρης Τσάκας.
Η γραφική πόλη των Αγίων Σαράντα. Φωτογραφία: Αναμνήσεις / Δημήτρης Τσάκας.
Το Κοιμητήριο στο Κλεισάρι του Δήμου Δρόπολης. Φωτογραφία: Αναμνήσεις / Δημήτρης Τσάκας.
-Advertisement / Διαφήμιση-

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.