ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ. Από την πρώτη στιγμή που γνώρισα την Μισέλ Μίτροβιτς, σε εκδήλωση της ΑHEPA, κατάλαβα ότι έχω μπροστά μου μια φανατική φιλελληνίδα και έναν άνθρωπο που αγαπάει την γλώσσα και την ιστορία της Ελλάδας.

Εκείνο όμως που δεν ήξερα ήταν το ενδιαφέρον της και η ενασχόληση της με την διακόσμηση, έναν τομέα που γνωρίζει πολύ καλά. Ώσπου μετά την ολοκλήρωση της τελευταίας ανακαίνισης κατοικίας, την οποία επιμελήθηκε, είδα τις εντυπωσιακές  φωτογραφίες του «Πριν» και του «Μετά». Παρόμοιες φωτογραφίες συναντάμε συχνά μόνο σε περιοδικά όπως το Architectural Digest ή στην καλωδιακή τηλεόραση σε κανάλια όπως το HGTV.

Με αφορμή λοιπόν αυτή την δουλειά της, προσπάθησα να καταλάβω από που πηγάζουν το ταλέντο της και η κλήση της στην αρχαιολογία και καθετί ελληνικό;

Η συνομιλία μας, έβγαλε στην επιφάνεια πολλά ευχάριστα στοιχεία για την δουλειά και τα σχέδια της και επιβεβαίωσε το γεγονός ότι πολλά από τα συγγράμματα που την εμπνέουν, μεταφέρονται στην σύγχρονη εποχή μέσα από την δουλειά της στην Αρχαιολογία, στο σχέδιο και στην διακόσμηση. Γιατί το ταλέντο της και η ενασχόληση της με την Ομογένεια είναι αστείρευτα.

: Η κουζίνα «μετά. Φωτογραφία: Ευγενική παραχώρηση της Μισέλ Μίτροβιτς

Αυτή την εποχή, όπως άλλωστε συνηθίζεται λόγω των μέτρων της πανδημίας, η Μισέλ Μίτροβιτς μαθαίνει νέα ελληνικά και της αρέσει να διαβάζει τον Όμηρο και τον Πλάτωνα στο αρχαίο ελληνικό κείμενο.

Ανοίγοντας την ιστοσελίδα της (προσβάσιμη με το όνομα της στην αγγλική γλώσσα – Michele Mitrovich) θα δει κανείς εικόνες από την Ελλάδα (τις φωτογραφίες τις τράβηξε η ίδια στην διάρκεια των επισκέψεων για ανασκαφές στην Κρήτη και σε άλλες περιοχές) καθώς και την περιγραφή: «Μελετητής, της εποχής του χαλκού στο Αιγαίο».

Επίσης θα διαβάσει και για τις άλλες ιδιότητες της. Καλλιτέχνης, φωτογράφος, σχεδιάστρια εσωτερικών χώρων και σχεδιάστρια κοσμημάτων. Μελετώντας την ιστοσελίδα σε βάθος, διαβάζει για τις μελέτες, τις έρευνες, τα βραβεία και τις υποτροφίες που έχει λάβει.

Ανάμεσά τους, και οι υποτροφίες από την ΑHEPA και πιο πρόσφατα από τις «Θυγατέρες της Πηνελόπης», έχοντας μάλιστα συμβάλει και στην αναδιοργάνωση του παραρτήματος «Ευρίκλεια υπ. άρ. 36», στο Μανχάτταν, στο οποίο διετέλεσε γραμματέας αλληλογραφίας και εξακολουθεί να συμμετέχει ως μέλος.

Ο χώρος της κουζίνας «πριν». Φωτογραφία: Ευγενική παραχώρηση της Μισέλ Μίτροβιτς

Παράλληλα συμμετείχε ενεργά σε προγράμματα του Κέντρου Ελληνικού Πολιτισμού στην Αστόρια, όπου στο πρόσφατο παρελθόν διοργάνωσε και παρουσίαζε ένα πρόγραμμα κινηματογραφικών ταινιών ρωσικής παραγωγής. Τίτλος του προγράμματος: «Νύχτες Ρωσικού Κινηματογράφου»

Γεννημένη στην Ρωσία η  Μισέλ, σπούδασε κλασική. αρχαιολογία και ιστορία της τέχνης, στο Κολέγιο Hunter του Σίτι Γιουνιβέρσιτι, της Νέας Υόρκης. Με επικεφαλής και μέντορα τον καθηγητή Robert B. Koehl.

Σήμερα, συνεχίζει τις σπουδές της για το διδακτορικό (PhD program in Bronze Age, Aeagean Archaelogy) στο πανεπιστήμιο του Τέξας, με έδρα την πόλη Οστιν. Εκεί τις σπουδές της συντονίζει ο καθηγητής Thomas G. Palaima.

Παράλληλα διατηρεί και θέση βοηθού καθηγήτου, (Teaching Assistant).

Το μπάνιο είναι μια όαση, έτοιμη να υποδεχθεί τον κουρασμένο ιδιοκτήτη. Φωτογραφία: Ευγενική παραχώρηση της Μισέλ Μίτροβιτς

Λόγω της πανδημίας του Κορωνοιού, τα μαθήματα γίνονται πλέον μέσω του Διαδικτύου και έτσι προς το παρόν η Μισέλ  βρίσκεται στην πολιτεία της Νέας Υόρκης.

Κι ενώ ασχολείται με διαφορά άλλα προγράμματα, αυτή την περίοδο κάνει και την μετάφραση των ανασκαφών που έγιναν στην Χερσόνησο της Κριμαίας και την καταλογοποίηση των πλίνθινων ευρημάτων καθώς και την συγγραφή των συμπερασμάτων, που θα συμπεριληφθούν σε ενα βιβλίο.

Η γεωμετρική έμπνευση

Αλλά ας περάσουμε στην αφορμή της παρουσίασης, που δεν ήταν άλλη από το ρητό που όπως λέει την εκφράζει: «Άλλη μια ημέρα, άλλη μια περιπέτεια».

Κάπως έτσι, μας λέει, στην διάρκεια της συνέντευξης, μου αρέσει να χρησιμοποιώ τις δημιουργικές μου ικανότητες. «Επρόκειτο για ένα παλιό σπίτι και έπρεπε να δημιουργήσω εναλλακτικές λύσεις».

Οι ξύλινοι στύλοι (beams) δίνουν μια άλλη διάσταση στο χώρο. Φωτογραφία: Ευγενική παραχώρηση της Μισέλ Μίτροβιτς

Στην ερώτηση μας, ποσό καιρό χρειάστηκε για να ολοκληρώσει την ανακαίνιση, εκείνη μας απάντησε ότι: «πήρε περίπου ένα χρόνο, όχι συνεχόμενα, αλλά με διαλείμματα». Αντιμετωπίσαμε, θα πει, αρκετές δυσκολίες όσον αφορά την δομή του έργου.

«Υπήρχε π.χ. βαρύ τσιμέντο που έπρεπε να γίνει η εκσκαφή με βαριά μηχανήματα κομπρεσέρ και τρυπάνια. Η ιδέα για την εσωτερική διακόσμηση ήταν αποκλειστικά δική μου, θα προσθέσει.

«Συνήθως» θα πει, «η έμπνευση ξεκινάει από την επαφή μου με κάποιο πρόσωπο, που έχει σχέση με την κατοικία και την συγκεκριμένη δουλειά».

Αυτή η συγκεκριμένη δουλειά, που έγινε στην περιοχή Putman County (Πάτμαν Κάουντι), έγινε σε οικία που αγοράστηκε με σκοπό να μεταπωληθεί, μετά την ανακαίνιση.

Η κουζίνα όπως την σχεδίασε η Μισέλ Μίτροβιτς. Ενα μεγάλο «νησί» (Αϊλαντ) στην μέση και θέσεις για οκτώ άτομα. Προϊόν της γεωμετρικής αντίληψης της σχεδιάστριας. Φωτογραφία: Ευγενική παραχώρηση της Μισέλ Μίτροβιτς

«Τώρα και ενώ έχει υπογράφει συμβόλαιο αγοράς, ο νέος ιδιοκτήτης μου ζήτησε να βοηθήσω στην ανακαίνιση και του οίκου φιλοξενίας (Guest House) που υπάρχει στο ίδιο οικόπεδο».

Όταν ξεκίνησαν οι εργασίες η οικία βρισκόταν σε μια θλιβερή κατάσταση όσον αφορά την εικόνα στο εσωτερικό.

Είχε, θα μας πει, αυτό που λέμε την εικόνα μιας πολύ χρησιμοποιημένης οικίας από το παρελθόν.

«Έπρεπε λοιπόν να την φέρω στον 21ο αιώνα με την δουλειά μου. Ένα σύγχρονο μοντέρνο και απόλυτα καλλιτεχνικό σχέδιο, μονο-χρωματικό, με βάση το Άσπρο και το μαύρο». Έτσι και έγινε.

Με κυρία υλικά το μάρμαρο και το ξύλο, που χρησιμοποιήθηκε σε ξύλινους  στύλους (beams), που έμειναν ως να αιωρούνται, χωρίς δηλαδή να χτιστούν μέσα σε τοίχο, η να κρυφτούν πίσω από τοίχο.

Έτσι, θα συμπληρώσει η σχεδιάστρια, δημιουργήθηκε μια εικόνα παλαιάς κοπής και οπτικά δημιουργήθηκε μια αντίθεση. Το απόλυτο παλιό στοιχείο με το απόλυτο μοντέρνο.

«Στην κουζίνα σχεδίασα ένα μεγάλο «νησί», (το γνωστό από την  γλώσσα της αρχιτεκτονικής Άιλαντ). Είναι ενα κομμάτι μάρμαρο που θυμίζει καταρράκτες.

Οκτώ άτομα μπορούν να καθίσουν γύρω από αυτό το Άιλαντ που είναι κατασκευασμένο από ιταλικό μάρμαρο».

Υπάρχει ένα μεγάλο παράθυρο με θέα προς τα έξω, ενώ η σκάλα επικοινωνεί με τα υπνοδωμάτια.

«Στο μπάνιο, η ιδέα ήταν να αποτελέσει όλο το μπάνιο ένα ενιαίο κομμάτι από τα ίδια σε απόχρωση υλικά».

«Το κεντρικό σημείο που τραβάει την προσοχή είναι ο τοίχος και αποτελεί ένα καλά μελετημένο γεωμετρικό κομμάτι».

Και παρά το γεγονός ότι κυριαρχεί το άσπρο, το μάτι δεν κουράζεται. Αντίθετα η χρήση του δίνει την εντύπωση της μετακύλισης μέσα στο χώρο.

Σε ό,τι αφορά τον προϋπολογισμό των εργασιών της διακόσμησης η Μισέλ Μίτροβιτς παραδέχεται ότι υπήρχαν κάποιοι περιορισμοί. Για τον λόγο αυτό λέει, έσμιξαν τα υλικά υψηλού κόστους με τα υλικά χαμηλού κόστους. «Υπάρχουν», προσθέτει, καταπληκτικά σχέδια σε πολύ προσιτές τιμές. Αρκεί να τα αναζητήσεις, θα μας πει.

Και πως δημιουργείται η έμπνευση; Την ρωτάω.

Εισέρχεσαι, θα μας πει, στον χώρο και «σιγά-σιγά ο χώρος σου μιλάει». Για το χρώμα, το στυλ, τα στοιχεία παλαιάς κοπής (rustic, στην γλώσσα της διακόσμησης).

Όσον αφορά τις εξωτερικές εργασίες, η Μισέλ Μίτροβιτς, επεσήμανε ότι, αυτές έγιναν με στόχο την δημιουργία θετικών εντυπώσεων, το περίφημο «curb appeal».

Έτσι, προχώρησε στην διαμόρφωση και κατασκευή ανθόκηπου και το βάψιμο της οικίας εξωτερικά για την δημιουργία μιας λαχταριστής και ζωηρής εικόνας.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.